Selasa, 29 Jun 2010

Bunuh diri...kerana cinta?

Baru2 ini ada seorang rakan saya memberitahu tentang seorang lelaki yg terjun bangunan dari tingkat 4 (kalo x silap) kerana terlalu tertekan dek kerana putus cinta... Alhamdulillah lelaki tersebut selamat dan hanya patah kaki... nasib baik x mati... kerana di sini ingain saya menceritakan betapa ruginya jika saudara saudari membunuh diri...

Membunuh diri ataupun membunuh orang lain adalah membunuh manusia seluruhnya. Kerana dia telah membunuh keturunannya yang bakal berkembang biak.

Betapa besar dosa manusia yang bunuh diri, dia bakal memasuki neraka dihari kiamat hingga waktu yang tiada batasnya.

Didalam Al Qur`an disebutkan:

"Dan janganlah kamu membunuh dirimu, sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu. Dan barangsiapa berbuat demikian dengan melanggar hak dan berbuat aniaya, maka Kami kelak akan memasukkannya kedalan NERAKA, yang demikian itu adalah mudah bagi ALLAH." (Q.S. An Nisa : 29-30).

Rasulullah SAW bersabda :

"Barang siapa menjatuhkan diri dari sebuah gunung, ia membunuh dirinya, maka ia masuk dalam NERAKA jahannam, ia menjatuhkan diri kedalamnya, kekal lagi dikekalkan selama lamanya. Barang siapa meminum racun untuk membunuh dirinya, maka racun itu dipegangnya, ia minum di neraka jahannam kekal lagi dikekalkan selama lamanya didalamnya. Dan barang siapa membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu dipegangnya, kemudian dia memalu dirinya sendiri di NERAKA jahannam, kekal lagi dikekalkan selama lamanya" (Riwayat Bukhari dan Muslim).

maka jika anda pernah berniat untuk membunuh diri kerana terlalu tertekan, seeloknya berfikirlah secara rasional... tiada faedahnya membunuh diri sebaliknya menyebabkan hukuman dipenjara di neraka jahannam untuk selama-lamanya... kalaulah putus cinta, jika rasanya tiada jodoh dengannya, cari sajalah yg lain... pasti ada manusia yg diciptakan yg lebih sesuai untuk anda... insyaAllah jika anda berdoa dan bertawakkal, Allah akan mengurniakan anda dengan jodoh yg terbaik untuk anda... yg penting, carilah jodoh itu kerana agamanya... itulah yg paling penting dari segalanya... kerana orang yg tiada pegangan agama yg kukuh itu pasti akan mnyebabkan rumahtangga porak peranda dan boleh mengakibatkan tekanan perasaan dan akhirnya membunuh diri...

think wise... Allah is watching us 24/7 non-stop...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan