Ahad, 25 April 2010

Siksaan bagi sentuhan tangan lelaki dan wanita...

setiap kali aku g jalan2 kat KL, or balik JB dari Seremban, mata aku xkan miss dari melihat ramai kapel2 yg berjalan bersama2 sambil pegang tangan dengan mesra... kononnya nak menunjuk2, nak lebih bahagia, nak lebih sayang... tapi hakikatnya, pada pandangan saya, kapel2 seperti ini adalah kapel2 yang bodoh...

kenapa sy kata ini sebagai bodoh? kenyataannya:

"barangsiapa lelaki dan wanita yg bukan mahram itu menyentuh tangan, bersalaman atau memimpin tangan dengan sengaja, maka di akhirat kelak, siksaannya adalah tangan kedua2 orang itu akan dicucuk dengan besi yang sangat panas, dan dicucuk sehingga melecur, sehingga menusuk, sehingga tembus tangannya, sehingga patah tulang2 di tangannya"

korang x nampak ke? betapa dasyatnye siksaan itu... itu baru sekali pegang beb! kalau banyak kali pegang tangan? pastu pegang lama pulak tu... memang habis la tangan korang nnt... bodoh... bodoh...

tapi ade segelintir masalah yg berlaku, antaranya kalau sorang makcik ni yg nak berterima kasih kat kita pastu die nak salam, so, kite nak elak ke? Hakikatnya tiada langsung dalil yang mengharuskan hukum bersalaman lelaki dengan wanita ajnabiyah yang bukan muhrim ini bahkan Rasulullah sebagai ikutan kita tidak pernah melakukannya. Amat sedih golongan pengaku sebagai pengikut Sunnah tidak menghidupkan sunnah Nabi, Nabi tidak bersalaman dengan wanita bukan muhrim.

Dari Abdullah bin Amr bin al-Asr. berkata: "Rasulullah tidak pernah berjabat tangan tangan dengan perempuan dalam pembai'atan." (Riwayat Imam Ahmad)

Dalil kedua,Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan. Ucapanku kepada seorang perempuan seperti kataku pada seratus perempuan.”(HR Ibnu Hibban, Malik & Nasa’i)

Dari Ma’qil bin Yasaar katanya, “Rasulullah telah bersabda: “Sesungguhnya jika dicerca kepala salah seorang dari kamu dengan alat dari besi adalah masih lebih baik baginya daripada menyentuh perempuan yang tidak halal baginya (bukan mahramnya).” (HR At-Thabrani & al-Baihaqi, sahih).

sumber dari:
http://mksuzana.vox.com/library/post/hukum-bersalam-lelaki-dengan-wanita-ajnabiyah-yang-bukan-muhrim.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan